dinsdag 15 juni 2010

Ding 23, Evaluatie

23 Dingen. Wat heeft het met mij gedaan. Van een terughoudende Internetter ben  ik veranderd in een doorgewinterde blogger. Al had ik me dat na Ding 1 niet kunnen voorstellen. Het angstzweet brak me uit na de eerste pogingen een blog aan te maken,  maar gaandeweg de afgelopen 3 maanden lukte het steeds beter en nu bij Ding 23 denk ik, Geweldig! Met hulp van collega's en met veel doorzettingsvermogen (ja, ook ik ben best wel trots op mezelf) is het gelukt en ziet mijn Blog er uit zoals ik dat graag wil. Ik heb de andere 23-Dingers trouw gevolgd en vond het leuk om ze via hun blog beter te leren kennen maar heb weinig reacties achtergelaten. Aanvankelijk was het me niet duidelijk waar het naar toe zou gaan en zocht ik een kapstok om alle informatie aan op te hangen. Dat bleek helemaal niet nodig te zijn maar toch was het leuk om af en toe inspiratie op te doen en beeldmateriaal te gebruiken van onze reis naar Zuid-Afrika.

23 Dingen. Wat kan ik ermee in mijn werk. Een aantal toepassingen zijn m.i. vooral handig in de front-office en omdat ik daar al een tijdje niet meer meedraai, zal ik dingen zoals Library-thing, Spotify. Aquabrowser en My Discoveries (zakelijk) niet veel gebruiken. Flickr, Google-Docs, RSS en Delicious of Google Reader, YouTube en Ning 2.0, wel. De eerste toepassing van Google-Docs is al langs gekomen in de vorm van het Kennemerwaard beleidsplan. Dat ging voor mij nog wat te snel maar inmiddels heb ik het wel onder de knie en heb ik met een collega uit Almere een document uitgewisseld. Wanneer iedereen Google-docs straks goed toe kan passen, scheelt dat heel veel tijd, energie en papier. Flickr wil ik gaan gebruiken voor foto's van presentaties zodat we elkaars opstellingen zien en kunnen helpen en stimuleren voor een mooier en beter resultaat. Mijn bestand in Delicious en/of Google Reader zal nog verder uitgebouwd moeten worden. YouTube zou ik vooral willen gebruiken om ons publiek te kennis te laten maken met alle vernieuwingen en mogelijkheden die de bibliotheek hen biedt.

23 Dingen. Wat gaat het betekenen voor Bibliotheek Kennemerwaard. De mogelijkheden zijn ongekend en als bibliotheek zullen we steeds meer het analoge tijdperk gaan verlaten en overgaan naar digitale toepassingen. Voor de medewerkers denk ik dat het werk leuker en interessanter wordt wanneer zij al deze mogelijkheden gaan ontdekken en gebruiken, maar zoals Jan K zegt: "verzet is zinloos" oftewel "if you can't beat them, join them".
Voor leners en gebruikers kunnen deze digitale toepassingen ook veel moois opleveren. Een interactieve website biedt de klanten veel mogelijkheden op het gebied van service en bereikbaarheid, zoals te zien bij Casper en Vera. Echter niet iedereen zal deze overgang vanzelfsprekend vinden en ik wil er voor pleiten dat we ook die klanten betrekken in dit proces. Een mooie opdracht voor onze sector Innovatie en Ontwikkeling.

5 opmerkingen:

  1. Er is alle reden om trots op jezelf te zijn!
    Top dat je met veel doorzettingsvermogen en enthousiasme alle 23 dingen onder de knie hebt gekregen. Leuk ook dat er voor jou ook praktische toepassingen in het werk zijn.
    Over het betrekken van klanten: HEEL belangrijk en ik ga graag met je mee in het aanvaarden en uitwerken van de opdracht, samen met alle collega's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goiedag, dit is wel de blog met de langste URL die ik in mijn hele 23dingenloopbaan ben tegen gekomen. Moet je voorstellen hoe je lezer zit te vloeken als ie voor de zevende keer een foutpagina ziet vanwege een tikfout... ;-)

    Maar niettegenstaandedat gefeliciteerd met het halen van de 23dingen-eindstreep.

    En het doel van 23dingen is jullie in te laten zien dat deze middelen er juist voor ontwikkeld zijn om he klanten bij je organisatie te betrekken. Hen inspraak te geven, hen te vragen om input, je daarin open en geïnteresseerd in op te stellen en transparant te zijn in wat je met die input doet. Jouw slotzinnen zijn me dus uit het hart gegrepen. Een mooie uitdaging, dat is zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk jouw eindevaluatie! Gefeliciteerd met het behaalde certificaat en ja wie had dat vooraf kunnen denken, want net als jij was ik ook behoorlijk sceptisch. Maar nu zijn we beiden enthousiast over een flink aantal zaken. Niet alles, maar dat hoeft ook niet. Ben benieuwd wat we nu met elkaar verder gaan doen in onze bieb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En terecht dat je ook trots bent op jezelf! Ook ik ben trots op jou en de andere 23 dingers, dat jullie met zoveel enthousiasme aan de cursus hebben meegedaan! Een dikke pluim voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Sylvia,

    Van Harte Gefeliciteerd met het behalen van je 23 Dingen Certificaat! En natuurlijk alsnog Van Harte Gefeliciteerd met je Verjaardag! Hiep Hiep Hoera!
    Ik heb met plezier je blogs gelezen en met plezier vaak met je over de 23 Dingen gepraat in de wandelgangen (schept een band hè).
    En goed dat je steeds van de klant uitgaat!

    Groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen