maandag 14 juni 2010

Ding 22, Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken


Hebberig wordt ik van alle mogelijkheden van Bibliotheek 2.0. Melancholisch word ik van het filmpje A librarian's 2.0 manifesto, waarin de ideale biblithecaris werkt in een ideale bibliotheek. Maar: tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Dennis Eijsten heeft gelijk wanneer hij zegt dat veel in gezamelijkheid verder ontwikkeld zal moeten/kunnen worden. Maar zijn 59-jarige Vera heeft alleen behoefte aan een grotere letter of een leesbril en is zeer behendig op het Internet. Er is een (grote?) groep gebruikers die we ook willen bedienen en voor wie al dit virtuele geweld misschien toch een brug te ver is. Rick Anderson (in de weblog van Oriënt Express) zegt het ook: de mensen opzoeken in hun 'dagelijks (web) leven' en hen een toegangspoort bieden tot alles.
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst en veel jongeren vinden deze vaardigheden heel vanzelfsprekend maar ik heb al moeite met de toepassingen op mijn nieuwe mobiel en ik ben nog niet eens 59. Dit klinkt alsof ik oud en der dagen zat ben, maar verre van dat. Ik wil er alleen voor pleiten dat we ook de minder bedeelde lener niet uit het oog verliezen en mogelijkheden ontwikkelen om hen wegwijs te maken. Misschien is dat pas een echte uitdaging.

2 opmerkingen:

  1. Niet alle jongeren zijn even vaardig op internet, vooral niet in het beoordelen van informatie. Het interesseert ze misschien ook niet zo, dat hadden wij zelf als jongere misschien ook wel. Daar moet je in gevormd worden, kritisch kijken naar de wereld om je heen. Niet alles voor waar aannemen. Vorige week stond nog in de krant dat BP Google zoveel betaald dat als je zoekt op olielek en BP de eerste tien pagina's allemaal uitkomen op een site van BP of door BP gecontroleerde site. En daar staat natuurlijk dat de milieueschade wel mee valt, dat BP er alles aan doet etc etc. Dat ziet een gemiddelde vijftiger misschien wel (dat hoop ik maar ;-) omdat die de krant ook nog leest. Dus het is beiden, de jeugd kritisch wegwijs maken én de minder bedeelde lener die gewoon een lekker boek wil en die ook prikkelen om eens met web 2.0 toepassingen aan de slag te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De bibliotheek als wegwijzer voor de digitaal onervarenen is een hele goede insteek. Daarbij kun je als gids gelden op zoek naar betrouwbare informatie. Als je daarbij het beoordelen van de digitale bronnen toevoegd voor de jonge digitale generatie, begin je een totaal plaatje te krijgen van wat de bibliotheek voor de mensen kan betekenen op digitaal gebied.

    BeantwoordenVerwijderen