dinsdag 13 april 2010

Ding 9. Overpeinzingen





















Terugkijkend op 9 "dingen" zijn de afgelopen weken één grote ontdekkingstocht geweest langs hoge toppen en diepe dalen. Het begin was bijna angstaanjagend, ik had niet het gevoel dat ik het ooit onder de knie zou krijgen. Inmiddels gaat het stukken beter en heb ik veel geleerd door het gewoon maar te proberen. Dit mozaiek is samengesteld uit foto's uit 2009 die op verschillende locaties ter gelegenheid van Zomerlezen, Kinderboekenweek en Nederland Leest gemaakt zijn. Hilde heeft me op weg geholpen en uiteindelijk is het, na veel oefenen, gelukt.Het web-album dat ik gebruikte voor foto's van presentaties wordt nu overbodig. In de toekomst kan dit allemaal via Flickr en is het ook voor andere belangstellenden te zien. Beeldmateriaal zou ook een mooie ondersteuning kunnen zijn van de website en een virtuele rondleiding met foto's vind ik een heel goed idee.Voor heel veel toepassingen van web 2.0 maak je een account aan met gebruikersnaam en wachtwoord. Ik gebruik voor alles hetzelfde wachtwoord, niet slim maar wel handig, maar al die verschillende gebruikersnamen moet je al bijna schriftelijk vastleggen om te weten wat je waar gebruikt. Dat is meer het ouderwetse handwerk, is daar ook een digitale oplossing voor?RSS-feeds en Netvibes zijn handige toepassingen om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes. De routine om interessante ontdekkingen toe te voegen aan mijn Netvibes account en niet interessante teverwijderen, moet nog indalen net zoals ik routine moet ontwikkelen om regelmatig naar Netvibes te kijken.Dit zijn natuurlijk allemaal toepassingen die voor mij in de dagelijkse praktijk handig dan wel nuttig of zinvol zijn. De vraag wat het publiek, de leners en bezoekers, hier mee kan, vind ik moeilijker te beantwoorden. Gelukkig zien een aantal medecursisten geweldige ideeën waar ik helemaal achter kan staan. Ik hoop dan ook maar dat die in de toekomst allemaal gebruikt gaan worden.

4 opmerkingen:

  1. ik ken mensen die maken een apart bestandje waarin per site ze opschrijven wat hun identiteit is en wat hun wachtwoord, dan wel inlogcode. Het is een idee.
    Zou het niet een idee zijn om als wij als tweede groep 23 dingers klaar zijn met een groepje 'real life' bij elkaar te gaan zitten en te brainstormen over wat ze zouden kunnen gaan doen met al deze web 2.0 toepassingen. Live and learn. Ook gewoon dingen uitproberen, zoals jij (en al die anderen ook ;-) doet en uitproberen hoe je ons publiek verder kunt helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En daar moeten we met zijn allen aan gaan werken.. blijft het bij de 23 dingencursus of maken we een sprong en integreren we het in de werkzaamheden? Jij ziet vanuit jouw functie in elk geval al goede mogelijkheden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De eerdere reacties lijken mij een goed plan. A.u.b. kijken wat toepasbaar is en welke randvoorwaarden daarvoor nodig zijn.
    Zeker nu er weer een groep collega's/ enthousiastelingen bezig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk zo veel enthousiasme. Vergeet ook niet de mensen van de 1e groep 23-dingers niet te betrekken. Hoewel er nog heel veel kan en moet gebeuren zijn er in de afgelopen tijd ook al wat 2.0 toepassingen gerealiseerd, bijvoorbeeld het Kennemerwaard twitter account.

    BeantwoordenVerwijderen